ODRŽIVA MOBILNOST JE REALNA MOGUĆNOST
- Potencijali, udio na tržištu, cijene i kritike - prikazujemo vam stanje u električnoj mobilnosti. "Imat ćemo milijun električnih automobila do 2015. godine" - rekao je američki predsjednik, Barack Obama. Prednosti? Smanjenje ovisnosti o nafti i emisije CO₂.
- Potencijali, udio na tržištu, cijene i kritike - prikazujemo vam stanje u električnoj mobilnosti. "Imat ćemo milijun električnih automobila do 2015. godine" - rekao je američki predsjednik, Barack Obama. Prednosti? Smanjenje ovisnosti o nafti i emisije CO₂.
U Europi su sve vidljivije naznake početka električne revolucije. Po pitanju emisija, Europska unija predviđa vrlo jasne granice emisije CO₂ iz automobila: do 2020. godine morat će se spustiti ispod 95g/km.
Za usporedbu: emisije iz hibrida - Toyote Prius - dosad najniže na svijetu - iznose 105gr/km, ako se računa proizvodnja energije potrebne za pomicanje električnog automobila. No, ta je vrijednost ovisna o cjelokupnoj proizvodnji energije jedne nacije: što se više bude koristila energija iz obnovljivih izvora, smanjit će se vrijednost CO₂, koju emitiraju električni automobili.
Udio na tržištu, prognoze i kritike
Tržište električnim automobilima, za sada se još uvijek smatra sporednim, s predviđenim udjelom od 10% na globalnom tržištu, što odgovara broju od 5-6 milijuna vozila. Naravno, ove vrijednosti bi se promijenile - i to mnogo - kada bi se riješili neki problemi vezani za cijenu automobila (kroz poticaje), postupak punjenja (uz bolju raspodjelu postaja za punjenje i standardizaciju) i baterije (cijena, trajnost i performanse).
Tržište električnim automobilima, za sada se još uvijek smatra sporednim, s predviđenim udjelom od 10% na globalnom tržištu, što odgovara broju od 5-6 milijuna vozila. Naravno, ove vrijednosti bi se promijenile - i to mnogo - kada bi se riješili neki problemi vezani za cijenu automobila (kroz poticaje), postupak punjenja (uz bolju raspodjelu postaja za punjenje i standardizaciju) i baterije (cijena, trajnost i performanse).
Trenutno je Renault aktivan i razvija svoj asortiman električnih automobila - predlaže četiri nova modela, koja će biti plasirana na tržište do kraja 2011. godine. U sličnom se smjeru razvija i Citroën, koji do kraja 2011. godine, namjerava svijetu isporučiti 3.000 električnih vozila.
Cilj
Kratka povijest električnih automobila:
|
U ovom trenutku, upravo su korporativni klijenti oni na koje je najviše usmjerena ponuda električnih automobila. U razvoju projekta mobilnosti s malim utjecajem na okoliš, u stvari, upravo tvrtke predstavljaju važnu polaznu točku. Upravo će se na parkiralištima rezerviranim za zaposlenike moći lakše pozicionirati postaje za punjenje, a to će tvrtkama omugućiti velike uštede u troškovima.
No, kao koncept, ovi su automobili zamišljeni prije svega kao drugo vozilo u obitelji, posvećeno prvenstveno ženama, za vožnju po gradu, ili vožnju između grada i okolnih područja. Zapremnina ovih automobila trebala bi biti dovoljna za oko 140-160 km, a prema provedenim istraživanjima, europski prosjek udaljenosti koje ljudi tijekom jednog dana prelaze u gradu nije veći od 40-60 km. U tom slučaju, jedan bi puni rezrvoar bio dovoljan za barem dva dana vožnje.
Cijene
Cijene električnih automobila biti će skoro jednaka cijenama onih na dizel. Primjerice, cijena jednog Renaulta Fluence Z.E., koji će biti dostupan od 2012. godine, biti će oko 20-22.000 €, a tome još treba dodati iznos naknade za baterije. U tom slučaju, unajmljivanje baterija može biti prednost, jer omogućava njihovu zamjenu ako dođe do kakvih problema. Isto tako, omogućit će njihovu zamjenu kada se, razvojem tehnologije, na tržištu pojave nove, kvalitetnije baterije.
S druge strane, Citroën nudi tvrtkama mogućnost leasinga, koja predviđa vraćanje automobila po isteku razdoblja od četiri godine.
Poticaji
Govori se i o poticajima, koji bi za kupnju jednog električnog vozila trebali iznositi oko 5.000 €. Međutim, svi se proizvođači slažu da bi poticaje trebalo koristiti samo u početnom razdoblju, kako bi se podržao i potaknuo razvoj tržišta, ali s obzirom na karakteristike električnih vozila, u nekoliko godina, ona će sigurno postati pristupačna i bez daljnjih napora vlade.
Pad cijena bi se trebao dogoditi u roku od pet do sedam godina, kada inženjeri predviđaju da će dodatni trošak za baterije biti potpuno apsorbiran uštedama za gorivo, održavanje (-10/20%) i poboljšanjem samih baterija.
Govori se i o poticajima, koji bi za kupnju jednog električnog vozila trebali iznositi oko 5.000 €. Međutim, svi se proizvođači slažu da bi poticaje trebalo koristiti samo u početnom razdoblju, kako bi se podržao i potaknuo razvoj tržišta, ali s obzirom na karakteristike električnih vozila, u nekoliko godina, ona će sigurno postati pristupačna i bez daljnjih napora vlade.
Pad cijena bi se trebao dogoditi u roku od pet do sedam godina, kada inženjeri predviđaju da će dodatni trošak za baterije biti potpuno apsorbiran uštedama za gorivo, održavanje (-10/20%) i poboljšanjem samih baterija.
Postaje za punjenje
Što se tiče punjenja, trenutno se glavna pitanja odnose na dostupnost električnih postaja za punjenje (utičnica), a taj će problem morati biti riješen lokalnim politikama, kroz postizanje i usvajanje sporazuma o standardnima. Osim toga, potrebno je još riješiti i problem dužine trajanja punjenja.
Dosad razvijena električna vozila, pune se na 220V/10-16A oko 6-8 sati, a od 2012. godine bit će na raspolaganju i postaje od 400V/36A na kojima će se automobili puniti samo 20-30 minuta. U još malo daljoj budućnosti, predviđa se da će se baterije moći mijenjati jednostavno kao i one u mobitelima, pa će to omugućiti i duža putovanja.
Zahvaljujući ovoj revoluciji, projekt električne mobilnosti izgleda sve vjerojatnije, pogotovo kroz mogućnost postavljanja postaja za punjenje na parkirališta tvrtki, u vlastite garaže, na servisne postaje, na javna parkirališta i na ona ispred trgovačkih centara.
Obrazovna revolucija
Najveći problem biti će upravo problem obrazovanja stanovništva, koje će morati biti spremno prihvatiti ovaj drugačiji pristup prijevozu. U ovaj će se proces, osim proizvođača električnih automobila, morati uključiti i vlade, kako bi, kroz edukativne programe, informativne kampanje i test vožnje, stanovništvu izravno i efikasno približile ovu promjenu.
Najveći problem biti će upravo problem obrazovanja stanovništva, koje će morati biti spremno prihvatiti ovaj drugačiji pristup prijevozu. U ovaj će se proces, osim proizvođača električnih automobila, morati uključiti i vlade, kako bi, kroz edukativne programe, informativne kampanje i test vožnje, stanovništvu izravno i efikasno približile ovu promjenu.
Realna mogućnost
"Sva rješenja s manjim učinkom na okoliš - hibridi, metan, autoplin i električna energija - dobra su rješenja, no električna energija je najbolja opcija.“ - rekao je Jacques Bousquet iz Renaulta i nastavio - „Vjerujem da ovo tržište ima veliki potencijal i da će proizvođači imati veće pogodnosti i veći povrat od ulaganja. Iako ne očekujemo da ćemo povratiti pet milijardi eura godišnje, vjerujemo u ovaj proces.“
"Sva rješenja s manjim učinkom na okoliš - hibridi, metan, autoplin i električna energija - dobra su rješenja, no električna energija je najbolja opcija.“ - rekao je Jacques Bousquet iz Renaulta i nastavio - „Vjerujem da ovo tržište ima veliki potencijal i da će proizvođači imati veće pogodnosti i veći povrat od ulaganja. Iako ne očekujemo da ćemo povratiti pet milijardi eura godišnje, vjerujemo u ovaj proces.“
Razdoblje najvećeg tehnološkog razvoja i distribucije očekuje se između 2013. i 2014. godine, pa se pogoni već sada počinju opremati za proizvodnju električnih vozila.
Uz sve ove pretpostavke, izazov električne mobilnosti postaje realna opcija, a sve veća ulaganja proizvođača u ovom sektoru zvuče i više nego obećavajuće.
biosvijest.hr
Nema komentara:
Objavi komentar